Ulasan Sajak Untuk Sebelah Sana
SINISME POLITIK DALAM PUISI ‘UNTUK SEBELAH SANA’
Jarang kita dipersembahkan
puisi panjang di eSastera2u.com.
Namun puisi ‘Untuk Sebelah Sana’ karya Masshah adalah sebuah puisi panjang yang
sarat sindiran politik kontemporari di Malaysia. Puisi ‘Untuk Sebelah Sana’
disiarkan pada 24 Disember 2013, jam 1:30 pagi. Puisi ini dicipta pada 16
Disember 2013, jam 8:58 malam di Meru. Puisi ini terawalnya mendapat respons
Irwan Abu Bakar (24 Disember 2013, jam 5:02 pagi). Irwan menulis ‘Bak kata
orang: Bersyukurlah Malaysia aman damai. Lagipun kalau tukar pemerintah, nanti
Melayu akan ditindas oleh China DAP....”
Wajah diri puisi
Puisi ‘Untuk
Sebelah Sana’ terbina oleh tiga rangkap yang panjang. Keseluruhan teks puisi
berwarna merah; barangkali sesuai dengan nada sinisme dalam puisi. Kemudian
dipaparkan pula imej BARANG NAIK
yang ada kaitan dengan pengungkapan isi puisi. Jumlah baris puisi ini adalah
110. Rangkap pertama berjumlah 26 baris, rangkap kedua 29 baris, rangkap ketiga
29 baris, dan rangkap keempat 26 baris. Jumlah baris ini berdasarkan teks yang
dicetak daripada teks elektronik di eSastera2u.com.
Puisi ini
bersifat prosaik. Puisi bentuk begini memperlihatkan gaya penyair bercerita
atau berbentuk naratif. Jika baris demi baris tertentu dicantumkan, akan
membentuk ayat yang penuh dan bermakna. Misalnya /Ya, untuk sebelah sana, telah
tersebar ke seluruh negara akan sebuah
makluman yang membanggakan kalian (dan) kalian bersorak gembira ceria bagai
dikata dengan jayanya/ (baris 1 hingga 7). Begitu juga /Ya, untuk sebelah sana,
derhaka pada sang penguasa tidak sekali-kali tidak/ (baris 27 hingga 29).
Contoh lain ialah /Mereka mensyukuri nikmat yang diberi tanpa peduli mereka
diperjudi sang panguasa berjasa dulu, kini dan selamanya/ (baris 44 hingga 47).
‘Bagai Dikata’ Sinisme Politik Kontemporari
Jika diperhati,
dalam puisi ‘Untuk Sebelah Sana’ bermula dengan kaya /Ya/ bermaksud setuju atau
benarlah begitu. Benarlah pada pandangan penyair, puak di ‘sebelah sana’ versus ‘sebelah sini’
dalam nada sinisme, bersorak gembira, bersetuju tanpa bantah, berpegang pada
janji dan lafaz janji, tidak melawan, berkorban jiwa raga, dan setia
selama-lamanya kepada pemerintah atau sang penguasa. Perhatikan alur pemikiran
penyair dalam baris-baris puisinya. Penyair mengubah slogan pemerintah
sekarang ‘Rakyat Didahulukan, Pencapaian Diutamakan’ menjadi ‘mereka
didahulukan, pencapaian diutamakan.’ (baris 13 -14).
Ya, untuk
sebelah sana...
telah tersebar
ke seluruh negara
akan sebuah
makluman yang membanggakan kalian
bersorak gembira
ceria bagai dikata
kerana
janji-janji telah dikota dengan jayanya
apalah sangat
dengan kenaikan harga itu
mereka sedia, mereka sanggup, mereka tidak bantah
kerana mereka
telah memilihnya dengan besar hati
mereka yakin
dengan slogan ‘mereka didahulukan, pencapaian diutamakan’
mereka sudah
lafaz janji setia janji ditepati dipeti-peti undi
mereka tidak
akan lawan, mereka setia bersetuju gembira
naik bagaimana
banyak sekali pun, mereka tetap sedia dan setia
mereka sanggup
berkorban dan terkorban demi janji ditepati
mereka sanggup
mati demi pertiwi bangsa diketepi sekali tidak
tradisi membela
rakyat diyakini sepenuh jiwa raga.
Kemudian, jika
ditelusuri baris-baris dalam rangkap kedua, permula rangkap (baris 27) tetap
sama diulang penyair seperti juga baris 56 dan 85. Alur pemikiran dan idea
penyair dalam rangkap kedua jelas masih sarat sinisme. Penyair beranggapan
bahawa 60 tahun sang penguasa memerintah negara adalah suatu tempoh masa yang
lama. Apa yang dilakukan oleh pemerintah kini seolah-olah semuanya baik dan
bermanfaat belaka untuk rakyat meskipun realitinya rakyat menentang, misalnya
kenaikan pelbagai harga barang dan perkhidmatan. Pada pandangan penyair ‘pihak
sana (pemerintah)’ tiada apa-apa implikasi pun meski pun mereka tidak
bersetuju. Lebih jelas sinisme penyair, apabila mengungkapkan /kenaikan harga
itu semua sudah ketentuan Allah segala/. Barangkali apabila dikaitkan isu ini
dengan agama, segalanya mudah menjelaskan isu tersebut kepada rakyat. Untuk
lebih jelas alur pemikiran penyair dalam puisi ‘Untuk Sebelah Sana,’ kita
perhatikan baris-baris dalam rangkap kedua berikut (baris 27 hingga 55).
Ya, untuk
sebelah sana...
derhaka pada
sang penguasa tidak sekali-kali tidak
enam puluh tahun
sudah cukup berjasa pada mereka
liat, kilat
sampai berkarat tetap digenggam erat setia
naik, naik dan
naik lagi tidak ada apa-apa pada
mereka
biar hidupnya
biasa-biasa, biar hidupnya susah-susah
naik, naik dan
naik lagi semua itu tidak mereka kesah’
apa yang pihak
oposisi peduli mereka tidak gemari
sengsara-sengsara,
susah-susah mereka setia
mereka
mensyukuri nikmat yang diberi
tanpa peduli
diri mereka diperjudi
sang penguasa
berjasa dulu, kini dan selamanya
mereka hadami
slogan itu sedalamnya menjiwa
hingga mereka
percaya itu hanya tempat bergantung semata-mata
...
Jika kita
bergerak ke baris-baris dalam rangkap ketiga, nada marah-marah dan sinisme
penyair semakin membuak. Hal ini digambarkan /Mereka setia membabi buta segala
yang dikerah sang penguasa terus menerus memaksa tanpa peduli/ (baris 57 hingga
60). Dalam hal ini, misalnya isu janji tidak ditepati; sekadar janji manis
semasa PRU-13, namun yang berlaku ‘janji tinggal janji.’ Konflik antara
pemerintah ‘yang di sana’ dengan oposisi atau ‘yang di sini’ sering berlaku
meskipun suara ‘yang di sini’ tidak diambil peduli oleh ‘yang di sana.’ Malahan
suara oposisi dikatakan fitnah yang ditaburkan kepada rakyat. Untuk lebih
jelas, kita perhatikan ungkapan penyair dalam baris-baris berikut:
Ya, untuk
sebelah sana...
mereka setia
membabi buta segala yang dikerah
sang penguasa
terus menerus memaksa tanpa peduli
mereka peduli
apa dengan kenaikan harga
tidak peduli
pada suara oposisi dianggap fitnah kepada penguasa
mereka percaya
kenaikan harga itu demi rasioalisasi subsidi
kenaikan untung
untuk rakyat juga diambil peduli
itu sabda sang
penguasa juga menteri-menteri yang mereka percayai
apa lagi yang
oposisi tidak puashati pada menteri, itu kata mereka
...
Sinisme dalam Harapan
Permainan
politik ‘di sebelah sana’ masih lagi dalam gelanggang yang dikatakan selesa
pada ketika ini. Namun penyair berfikiran bahawa permainan itu akan terhenti
suatu masa nanti. Penyair juga berharap para pemain politik kini sedar dan
insaf bahawa /pegangan khurafat terlalu mencengkam menjiwa pada diri/ Apakah
ini takdir untuk mereka terus taat setia membabi buta?/ (baris 90 hingga 93).
Apa lagi penyair boleh katakan atau ungkapkan, hanyalah takdir dan kuasa Allah
SWT akan menentukan segala-galanya dan / untuk sebelah sana, moga insaf dan
sedar diri/ (baris 107 hingga 108). Kita perhatikan beberapa ungkapan yang
dilontarkan dalam rangkap keempat puisi ‘Untuk Sebelah Sana’ (baris 85
hingga 110).
entah kapan
mereka ini bisa menyedari permainan keji dari sang penguasa
belum ada
petanda yang bakal menginsafi diri mereka
pegangan khurafat
terlalu mencengkam menjiwa pada diri
apakah ini
takdir untuk mereka terus taat setia membabi buta?
cukuplah apa
yang mereka terus sokongi dan dokongi
lambat laun
kepedulian segera bertunjang di jiwa mereka
apa lagi yang
mereka terus puja-puja muja-memuja sang penguasa
kerana itu semua
takdir yang menentu segalanya,
untuk sebelah
sana, moga insaf dan sedar diri
...
Sekian
seadanya.
AzmiRahman
Sintok
24 Disember 2013
AzmiRahman
Sintok
24 Disember 2013
Comments
Post a Comment