Buku Genre Penulisan Keratif Menjadi Pilihan



Selain membaca buku-buku genre penulisan bukan keratif, aku suka membeli buku-buku genre penulisan keratif, sastera, terutamanya buku penulisan puisi  novel dan cerpen. Tujuan aku membeli dan membaca untuk melihat dan belajar bagaimana sesebuah puisi dibentuk, setiap penulis berbeza cara penulisan puisinya. Aku yang tidak punya ilmu puisi ini, sedang berjinak-jinak dalam penulisan puisi konon ceritanya. Sama ada aku membelinya secara terus melalui kedai buku atau secara terus melalui penulisnya secara online.

Itu semua aku lakukan atas dasar mahu membaca, belajar dan berfikir seterusnya diamalkan jika ianya baik untuk diri sendiri. Aku tidak kisah, sama ada penulis kecil atau besar selagi aku minat membaca dan membelinya aku akan cuba miliki buku-buku tersebut. Setakat ini, terdapat beberapa buah buku yang terdapat di bilik buku, hasil karya-karya penulis tersohor dan juga penulis-penulis muda di tanah air kita. Ia sebagai bahan bacaan dan rujukan untuk aku menulis.

Dan yang penting dari itu, akan aku wariskan buku-buku tersebut buat anak-anakku yang masih kecil, semoga suatu masa kelak mereka akan membacanya dan berminat dalam bidang penulisan keratif. Itulah antara harapan dan impian yang terselinap dalam hati ini. Sekiranya aku tidak berjaya dalam bidang yang aku cuba ceburi ini, sekurang-kurangnya antara mereka ada yang punyai potensi kearah itu.

Juga, apa yang menariknya, ada beberapa buah buku yang aku beli secara online tetapi diterima terus melalui penulisnya sendiri tanpa melalui pos laju. Buku-buku tersebut merupakan karya-karya keratif. Siapa yang tidak seronok bila bertemu muka dengan penulisnya sendiri, disamping membeli buku, berkongsi pula si penulis tentang pengalaman dan ilmu kepada aku. Itu sekadar pengalaman indah buat diri ini.

Semoga buku-buku keratif yang aku beli dan baca, dapat menajamkan pena dan bersemangat untuk terus menulis, menulis dan menulis. Ia sumber motivasi diri untuk membangkitkan semangat dalam diri.


Sekadar perkongsian ringkas.

Comments

Popular posts from this blog

Syair: Perpaduan

Pantun Perpaduan

Sajak: Perpaduan Sejati Bukan Mimpi