Ulasan Buku Apa Orang Kata Tentang AGI
Ulasan Buku Apa Orang Kata Tentang AGI
Sebuah buku yang memperkatakan tentang
seorang penyair yang tersohor di tanah air kita. Buku yang harus dimiliki oleh
setiap pencinta sastera tanah air, sebagai bahan rujukkan untuk mengenali
penyair, penulis, pelukis juga pendeklamator puisi TRI-V AGI tersebut. Buku
yang saya miliki hasil belian secara online, namun diterima melalui penulisnya
sendiri, suatu pertemuan yang membibitkan ukhwah dan kenangan terindah buat
saya.
Siapa yang tidak seronok dan rasa
bahagia bila bertemu dengan penulisnya sendiri. Ya…itulah sebahagian nostalgia
yang saya dapat dari membeli buku ini. Oklah bukan itu yang saya mahu bahaskan
dalam siri penulisan ini. Nostalgia ini telah saya tuliskan dalam penulisan
yang lain dalam blog. Untuk penulisan ini, saya ingin memperkatakan berkaitan
buku ‘Apa Orang Kata Tentang AGI’.
Buku ini diterbitkan oleh Institut
Terjemahan & Buku Malaysia Berhad@ITBM, cetakkan pertama tahun 2013, buku
yang di susun oleh penulisnya sendiri dan anak didik beliau iaitu saudari
Sahanaz Akbar. Buku setebal 190 muka surat ini mengadungi lima bab, yang
kesemuanya memperkatakan tentang sosok tubuh penyair yang terkenal dengan
penyampaian persembahan puisinya yang agak berlainan, lain daripada yang lain.
Secara pribadi, saya mengkagumi cara persembahan penyampaian puisi beliau.
Beliau mengelar puisi yang disampaikan dengan TRI-V AGI.
Bab pertama: Ulasan Buku
Dalam bab
ini, mengandungi petikan-petikan ulasan dari para penulis yang mengulas
buku-buku karya beliau, antaranya Harry Aveling, Wan A.Rafar, Mokhtar Haji
Alias, Hassan Alias, dan Ismail Abdullah. Lima tokoh yang mengulas buku-buku
beliau juga merupakan ahli-ahli sasterawan hebat. Harry Laving telah mengulas
buku ‘Tan Sri Bulan’, dalam petikkan ulasannya yang terkandung dalam buku ini,
beliau memperkatakan tentang Agi dan corak tulisannya;
“Ghafar
sedang mencari arah baru untuk sajak-sajak Melayu”
“Tulisan
Ghafar selalunya keras, tepat, hebat dan agak kasar.”
“Sebagai
penyajak muda, sajak-sajaknya masih tumbuh menuju kematangan, dan ketepatan
teknik”
Petikan ini
juga terdapat dalam bahasa Inggeris di muka surat 5 oleh Harry Aveling juga. Di
dalam buku ini, terdapat lapan buah petikan tulisan dari Harry Aveling.
Kesemuanya boleh dibaca di muka surat 3, 5, 6, 8, 9, 13, dan 14.
Dalam petikan
tulisan Wan A.Rafar pula dalam memperkatakan sajak Agi dalam buku Tak Tun,
1978.
“Membaca
sajak-sajak Ghafar, kita akan tertarik dan terpesona pada bentuk luarannya yang
berbeza-beza itu. Ada bentuk silangkata. Ada bentuk poster. Ada bentuk bulatan.
Ada bentuk curam. Ada bentuk catatan dan menu.”
“Sajak-sajak
Ghafar memang pelik-pelik. Ada macam prosa. Ada yang macam bualan kedaui kopi.
Ada yang macam kempen pilihanraya. Petikkan ini boleh dibaca di muka surat 10
dan 11 dalam buku ini.
Seterusnya
dalam memperkatakan buku-buku karya Agi,Mokhtar Alias, dalam petikkan ulasannya
tentang buku ‘Yang Yang’, keanehan puisi Agi masih terserlah;
“Tidak dapat
dinafikan sajak AGI berhubung kait dengan jiwa seninya-dia adalah seorang
penyajak, pelukis dan pengembara. Kadangkala kita merasakan sajak AGI seperti
irama dan lagu, kalau dibaca berulangkali, sajaknya boleh dilagukan. Tetapi
lagu itu nampaknya dipengaruhi kuat oleh alat muzik dan kesenian minang,
misalnya, cak lempong dan randai.
Kelihatan seperti adanya pengaruh budaya
sekitar yang kuat mencengkam dirinya.”
Hassan Alias
pula memperkatakan tentang karya Agi, petikkan ulasan beliau terhada AGI;
“Apabila
beliau memperkenalkan sajak-sajak 3V-Verbal, Vokal, Visual-lewat-lewat tahun
1970an, pengarang dianggap membawa keganjilan dalam dunia puisi Melayu.
Daripada konsep yang serba ganjil itu lahirlah sajak-sajak seperti “Tak Tun”,
Dundun Cakcak”, ‘Kaf’ dan ‘Tan Sri Bulan’.”
“Ghafar juga hampir
bersendirian dengan konsep sajaknya. Tiada pengaruh politik dan juga tidak
mempengaruhi sesiapa. Tiada hasrat untuk dinobatkan sebagai wira seni. Tidak
juga berhasrat mendiriksn ‘khemah kesusateraan’. Ghafar ingin meletakkan seni
pada tempatnya-bukan untuk tujuan lain.”
Bab Kedua: Artikel Sekitar AGI
Bab kedua ini
mengandungi petikan-petikan tulisan dari
wartawan dalam Negara, wartawan luar Negara, juga individu yang terdiri
daripada sasterawan Negara, mereka menulis tentang AGI. Antara petikkan tulisan
mereka yang terkandung dalam buku ini ialah Jaafar HS, East-West Center,
Hawaii, Umar Junus, Wartawan Kritik, A.Samad Said, M.Hanafiah A.Samad,Haslina
Ahmad, Australian Monthly, Rahman Shaari dan lain-lain lagi. Mereka memperkatan
AGI dalam beberapa sudut. Antaranya yang saya tuliskan dalam penulisan ini,
petikkan tulisan Jaafa H.S di Dewan Sastera tahun 1972 dalam kritkan terhadap puisi
AGI.
“Puisi
mengizinkan eksperimen-eksperimen dilakukan padanya. Namun
eksperimen-ekspiremin ini memerlukan tindakan hati-hati. Eksperimen yang
terlalu ‘daring’ akan selalu menimbulkan keraguan. Saya cuba mencari sesuatu
dalam penulisan Ghafar ini.”
“Eksperimen-eksperimen Ghafar ini mempunyai kemampuannya yang tersendiri.
Cuma malangnya Ghafar gagal untuk mengisi sajak-sajaknya ini nilai-nilai
estetik yang amat diperlukan oleh puisi. Lantas nilai sajak-sajak ini sebagai
hasil puisi amatlah mengecewakan. Memang benar Ghafar adalah di dalam eksperimennya
kea rah puisi konkrit (demikan menurutnya selalu). Namun untuk satu karya yang
dinamakan puisi, nilai estetik tidak perlu dikorbankan.”
Anda sebagai
pembaca buku ini, mempunyai pandangan tersendiri terhadap puisi dan persembahan
puisi AGI.
Wartawan
Kritik pula menulis kata-kata AGI di Forum Hari Puisi Nasional di mana AGI
melontarkan pandangannya tentang matlamat penyair tanah air.
“tidak perlu kita risau
sama ada masyarakat menerima, atau tidak menerima hasil puisi kita. Yang
penting puisi harus lahir terus sesuai daya cipta setiap penyair.”
Lagi artikel
tentang AGI, Rahman Shaari dalam tulisan belaiu di Dewan Sastera 2006,
memperkatakan tentang AGI di pentas. Sedikit petikkan tulisan belaiu tentang
AGI;
“AGI berupaya
menghasilkan puisi yang kaya dengan unsur bunyi. Dia menghasilkan karyanya yang
sedemikian serentak dengan memikirkan kaedah deklamasi. Sajak ‘Tak Tun’ yang
mempunyai hanya dua bunyi telah dipopularkannya melalui deklamsi, dan sajak itu
mempopularkannya sebagai deklamator yang berkemampuan.”
Menurut Dato
Zurinah Hassan pula, dalam memperkatakan AGI dan karya AGI dalam puisinya yang
bertajuk ‘Apa Ditakutkan Dengan Malam’, menurut Dato Zurinah Hassan, AGI
berdakwah dalam puisi tersebut, menurutnya;
“Sajak “Apa
Ditakutkan Dengan Malam” ini adalah salah satu contoh di mana penyair
menggunakkan unsur peredaran hari untuk menyampaikan pemikiran tentang
kehidupan manusia………, A.Ghafar Ibrahim tidak mengaitkan malam dengan unsur
negative. Baginya malam hanyalah suatu keadaan kegelapan yang sementara dan
esok akan membawa harapan yang baru selagi amnesia tidak berputus asa.
Pada
keseluruhannya sajak ini dapat dirumuskan sebagai interpretasi kreatif penyair
terhadap ayat al-Quran yang bermaksud:
“Allah
menukarkan malam dan siang silih berganti, sesungguhnya yang demikian
mengandungi pelajaran yang mendatangkan iktibar bagi orang-orang yang celik
mata hatinya, iaitu berfikir .
(surah
An-Nur:ayat 44).
Inilah puisi
yang dimaksudkan oleh Dato Zurinah Hassan;
Sudah bertimbun sejarah mengisi buku
dunia
Adakala meanusia jatuh mereka belajar
darinya
Dan tika bangun selamat mengingat
bekas jatuh
Akan terpelihara dan singgah di
pelabuhan
Demi pelabuhan, sedar mercup sentiasa
Bakal sampai tujuan semula
Kita tegak di pencapaian cita
Jadi apa ditakutkan pada malam
Kerana esok tetap siang
Selagi dada membara
Memang begitulah seharusnya sifatanya
sebagai seorang yang bergelar penulis juga penyair, kerana tugas berdakwah itu
terletak dipunggak seluruh umat manusia yang beriman. Penyair juga berdakwah
lewat karya yang dituliskannya.
Dan banyak lagi tokoh-tokoh yang
menulis artikel tentang AGI dalam buku ini, cukuplah dua tokoh yang
memperkatakan tentang AGI dalam bab ini.
Bab
Ketiga: Surat Khabar Siar Tentang AGI
Penyair yang ada nama, sudah
semestinya akan disebut-sebut orang, kalau tidak orangnya, karyanya, tidak pun
dua-dua sekali untuk diperkatakan oleh khalayak yang melihat akan dirinya(AGI).
Dalam bab ketiga ini, dikemukakan tulisan-tulisan petikan akhbar di tanah air
kita dalam memperkatakan tentang AGI, sama ada ditulis oleh wartawan atau
ditulis oleh tokoh yang menulis tentang AGI dan menyiarkannya di akhbar
tempatan dan luar Negara. Terdapat petikan artikel dalam bahasa inggeris
dibeberapa muka surat dalam buku ini.
Antara kahbar-akhbar yang menyentuh
atau memperkatakan tentang AGI adalah,The New Straits Times, Utusan Zaman,
Harry Aveling, Ahmad Fauzi,Mingguan Wanita, Imlan Abadi, Haliza Ahmad, Saleha Ali
dan lain-lainnya yang terdapat dalam buku ini.
Dalam bab ini saya kongsikan pandangan
Wartawan Utusan Zaman yang terbit dalam tahun 1978,;
“Sajak-sajak Ghafar lebih bercorak
puisi-puisi ‘audiovisual’ iaitu sajak-sajak yang mementingkan bunyi. Ia menerima
nikmat dan keindahan bunyi. Segala dilupakan manusia, katanya manusia
melahirkan bunyi, setiap detik dan saat, malam, siang,bunyi itu dilupakan dan
tidak dinikmati. Ghafar berkata, kita sentiasa berdepan dengan bunyi, dari
dalam dan luar diri dan dari bumi dan udara.”
“Konsep Ghafar dalam menyajak ialah
bunyi dan pergerakkan. Bunyi pada puisinya dan pergerakkan lakonannya.”
Tulisan M.Hanafiah A.Samad pula yang
tersiar dalam akhbar Berita Minggu pada tahun 1987, dalam perenggan terakhir
menyatakan;
“Memang tidak keterlaluan kalau
dikatakan Ghafar adalah pelopor kepada perkembangan puisi audio visual dan
puisi konkrit tanah air.”
Bagi Imlan Abadi pula menulis di dalam
akhbat tabloid Watan 1989, saya petik sebahagian tulisannya yang terkandung
dalam buku ini;
“Barangkali untuk meletakkan AGI
sebagai jaguh deklamator di Negara ini terlalu keterlaluan, dan mungkin juga
ada yang menganggap sebagai pujian bombastic, namun bagi mereka yang pernah
mengenali AGI, mengenali antologo ‘Tan Sri Bulan’ dan yang terbarunya “Yang
Yang”, serta pernah melihatnya di pentas puisi sejak dekad 60an, anggapan
tersebut boleh dikatakan wajar, terutamanya pada waktu itu.”
Dalam tulisannya Imlan Abadi memetik
kata-kata Abdul Aziz H.M;
“Sememanggnya AGI kaya dengan gaya
keagiaannya.”
Dan banyak lagi petikan tulisan akhbar
dari mereka yang memperkatakan tentang insan bernama AGI.
Bab
Keempat: Berkenaan Lukisan AGI
Selain
sebagai seorang penulis juga penyair, Abdul Ghafar Ibrahim juga seorang pelukis
tanah air sehingga kini. Dalam bab ini,
tokoh seperti A.Ghani Nasir, A.Ghani Hamid, Mohd Yunus Alias, Frank
Sullivian, Lim Chong Kiat, Syed Ahmad Jamal, A.Samad Said, Mohd Yusof Ismail,
Johan Jaafar, Azizi Abdullah dan lain-lain yang terdapat di dalam buku ini,
mereka memperkatakan tentang AGI, mereka memperkatakan tentang AGI berkaitan
karya AGI melalui lukisannya.
Saya petik
beberapa tokoh yang memperkatakan tentangnya.
Antaranya
yang saya dapat kongsikan pandangan dari A.Ghani Hamid;
“Karya-karya
Ghafar tidak banyak mematuhi teori-teori teknik untuk satu-satu ‘approach’
yang
biasa menjadi pegangan sesetengah-sesetengah pelukis dan pengkritik-pengkritik
seni. Ghafar lebih gemar dengan desakan dan dayanya yang egosentrik. Ini
merupakan satu daya yang sesuai buat seorang pelukis muda yang meneroka dan
sentiasa mencari.”
Mohd Yunus
Alias menulis tentang AGI di akhbar Utusan Malaysia pula menyatakan;
“Subjek
Ghafar adalah hasil penerokaan yang dalam dan dari jumpaan-jumpaan peribadi.
Kombinasi antara bakat dan kecenderungan memperhebat eksperasi cintanya
terhadap benda-benda hidup yang kerap dilupakan orang lain. Dia kelihatan
bergerak dengan kedewasaan menuju kea rah seni ‘biomafik’.”
Menurutnya
lagi;
“A.Ghafar
Ibrahim adalah seorang pelukis yang mempunyai’potentiallity’ sendiri.”
A.Samad Said
pula berpandangan tentang lukisan AGI;
“Meneliti
lukisan-lukisannya itu terdedahlah bebrapa rahsia.Paling jelas, dia bukan
seorang penyair yang sedia memperalatkan puisinya sepenuh mungkin untuklukisannya.
Sebaliknya, dia hanya menggunakan sedikit kata-kata khusus untuk membentuk
lukisannya. Dia ternyata amat lokek dengan kata-katanya-diulangi dan
diperbanyak saja satu-satu kata tertentu dengan salutan aneka warna dan
anekabentuk untuk membangunkan lukisannya”
Bab Kelima: Kajian Ilmiah Tentang AGI
Di dalam bab
ini, disertakan beberapa petikan tulisan-tulisan kajian ilmiah dan juga tesis hasil penulisan oleh beberapa orang
yang mengkaji tentang AGI serta hasil karya beliau, antaranya tulisan Hasnah
Ibrahim, petikan latihan ilmiah, Ijazah Sarjana Muda Sastera, JABATAN
Penulisan, Fakulti Sastera Dan Sains Sosial, Universiti Malaya Seisi 1990/91,
beliau membawakan tajuk kajiannya tentang ‘A.Ghafar Ibrahim: Penyair Dan
Kepenyairannya Satu Analisis.
Tan Joon Ling
dengan tajuk Kajian Ilmiahnya ‘Gaya Kepenyairan A.Ghafar Ibrahim, Mohd
Saipuddin Sulaiman dengan tajuk kajian ilmiahnya ‘Sajak-Sajak A.Ghafar Ibrahim
(AGI) Satu Kajian Stilistik. Hasil tulisan kajian mereka boleh dibaca di dalam
buku ini.
Juga
terkandung sebuah kajian oleh anak didik beliau iaitu saudari Sahanz Akbar,
melalui dokumentari yang di arahkan olehnya sendiri. Dokumentari ini bertajuk
‘Dokumentari TRI-V AGI, selama 19 minit 19 saat.
Di dalam muka
surat 183 hingg 190 disertakan manuskrip ucapan beliau sewaktu menerima
Anugerah Penulisa S.E.A pada tahun 2005,
serta karya-karya puisi dan lukisan beliau juga gambar-gambar kenangan yang
tentunya memberikan nostalgia sendiri kepada penulis, penyair dan penyair
tersohor di tanah air kita ini.
Dengan
terbitnya buku ‘Apa Orang Kata Tentang AGI, maka, bertambahlah lagi khazanah
kesusasteraan tanah air kita, yang nantinya hasil karya ini akan menjadi bahan
kajian, rujukkan khususunya kepada pencinta-pencinta sastera tanah air pada
masa kini dan akan datang.
Demikianlah
serba ringkas, ulasan yang saya dapat tuliskan berkenaan buku ini. Tulisan ini
hasil dari pembacaan buku ini dan merujuk isikandungannya dalam buku tersebut.
Kepada sahabat-sahabat yang ingin memiliki buku ini, bolehlah mencarinya di
gedung buku yang berdekatan tempat saudara. Ulasan serba ringkas ini,
mudah-mudahan ada manfaatnya dan mendorong untuk mengenali lebih dalam tentang
sosok seorang penyair bernama Abdul Ghafar Ibarahim atau AGI ini.
Sekian,
Masshah
9032015
Meru.
Comments
Post a Comment