Ulasan Buku Apa Orang Kata Tentang AGI



Ulasan Buku Apa Orang Kata Tentang AGI

Sebuah buku yang memperkatakan tentang seorang penyair yang tersohor di tanah air kita. Buku yang harus dimiliki oleh setiap pencinta sastera tanah air, sebagai bahan rujukkan untuk mengenali penyair, penulis, pelukis juga pendeklamator puisi TRI-V AGI tersebut. Buku yang saya miliki hasil belian secara online, namun diterima melalui penulisnya sendiri, suatu pertemuan yang membibitkan ukhwah dan kenangan terindah buat saya.

Siapa yang tidak seronok dan rasa bahagia bila bertemu dengan penulisnya sendiri. Ya…itulah sebahagian nostalgia yang saya dapat dari membeli buku ini. Oklah bukan itu yang saya mahu bahaskan dalam siri penulisan ini. Nostalgia ini telah saya tuliskan dalam penulisan yang lain dalam blog. Untuk penulisan ini, saya ingin memperkatakan berkaitan buku ‘Apa Orang Kata Tentang AGI’.

Buku ini diterbitkan oleh Institut Terjemahan & Buku Malaysia Berhad@ITBM, cetakkan pertama tahun 2013, buku yang di susun oleh penulisnya sendiri dan anak didik beliau iaitu saudari Sahanaz Akbar. Buku setebal 190 muka surat ini mengadungi lima bab, yang kesemuanya memperkatakan tentang sosok tubuh penyair yang terkenal dengan penyampaian persembahan puisinya yang agak berlainan, lain daripada yang lain. Secara pribadi, saya mengkagumi cara persembahan penyampaian puisi beliau. Beliau mengelar puisi yang disampaikan dengan TRI-V AGI.

Bab pertama: Ulasan Buku

Dalam bab ini, mengandungi petikan-petikan ulasan dari para penulis yang mengulas buku-buku karya beliau, antaranya Harry Aveling, Wan A.Rafar, Mokhtar Haji Alias, Hassan Alias, dan Ismail Abdullah. Lima tokoh yang mengulas buku-buku beliau juga merupakan ahli-ahli sasterawan hebat. Harry Laving telah mengulas buku ‘Tan Sri Bulan’, dalam petikkan ulasannya yang terkandung dalam buku ini, beliau memperkatakan tentang Agi dan corak tulisannya;

“Ghafar sedang mencari arah baru untuk sajak-sajak Melayu”

“Tulisan Ghafar selalunya keras, tepat, hebat dan agak kasar.”

“Sebagai penyajak muda, sajak-sajaknya masih tumbuh menuju kematangan, dan ketepatan teknik”

Petikan ini juga terdapat dalam bahasa Inggeris di muka surat 5 oleh Harry Aveling juga. Di dalam buku ini, terdapat lapan buah petikan tulisan dari Harry Aveling. Kesemuanya boleh dibaca di muka surat 3, 5, 6, 8, 9, 13, dan 14.

Dalam petikan tulisan Wan A.Rafar pula dalam memperkatakan sajak Agi dalam buku Tak Tun, 1978.

“Membaca sajak-sajak Ghafar, kita akan tertarik dan terpesona pada bentuk luarannya yang berbeza-beza itu. Ada bentuk silangkata. Ada bentuk poster. Ada bentuk bulatan. Ada bentuk curam. Ada bentuk catatan dan menu.”

“Sajak-sajak Ghafar memang pelik-pelik. Ada macam prosa. Ada yang macam bualan kedaui kopi. Ada yang macam kempen pilihanraya. Petikkan ini boleh dibaca di muka surat 10 dan 11 dalam buku ini.

Seterusnya dalam memperkatakan buku-buku karya Agi,Mokhtar Alias, dalam petikkan ulasannya tentang buku ‘Yang Yang’, keanehan puisi Agi masih terserlah;

“Tidak dapat dinafikan sajak AGI berhubung kait dengan jiwa seninya-dia adalah seorang penyajak, pelukis dan pengembara. Kadangkala kita merasakan sajak AGI seperti irama dan lagu, kalau dibaca berulangkali, sajaknya boleh dilagukan. Tetapi lagu itu nampaknya dipengaruhi kuat oleh alat muzik dan kesenian minang, misalnya, cak lempong dan randai. 

Kelihatan seperti adanya pengaruh budaya sekitar yang kuat mencengkam dirinya.”
Hassan Alias pula memperkatakan tentang karya Agi, petikkan ulasan beliau terhada AGI;

“Apabila beliau memperkenalkan sajak-sajak 3V-Verbal, Vokal, Visual-lewat-lewat tahun 1970an, pengarang dianggap membawa keganjilan dalam dunia puisi Melayu. Daripada konsep yang serba ganjil itu lahirlah sajak-sajak seperti “Tak Tun”, Dundun Cakcak”, ‘Kaf’ dan ‘Tan Sri Bulan’.”

“Ghafar juga hampir bersendirian dengan konsep sajaknya. Tiada pengaruh politik dan juga tidak mempengaruhi sesiapa. Tiada hasrat untuk dinobatkan sebagai wira seni. Tidak juga berhasrat mendiriksn ‘khemah kesusateraan’. Ghafar ingin meletakkan seni pada tempatnya-bukan untuk tujuan lain.”

Bab Kedua: Artikel Sekitar AGI

Bab kedua ini mengandungi  petikan-petikan tulisan dari wartawan dalam Negara, wartawan luar Negara, juga individu yang terdiri daripada sasterawan Negara, mereka menulis tentang AGI. Antara petikkan tulisan mereka yang terkandung dalam buku ini ialah Jaafar HS, East-West Center, Hawaii, Umar Junus, Wartawan Kritik, A.Samad Said, M.Hanafiah A.Samad,Haslina Ahmad, Australian Monthly, Rahman Shaari dan lain-lain lagi. Mereka memperkatan AGI dalam beberapa sudut. Antaranya yang saya tuliskan dalam penulisan ini, petikkan tulisan Jaafa H.S di Dewan Sastera tahun 1972 dalam kritkan terhadap puisi AGI.

“Puisi mengizinkan eksperimen-eksperimen dilakukan padanya. Namun eksperimen-ekspiremin ini memerlukan tindakan hati-hati. Eksperimen yang terlalu ‘daring’ akan selalu menimbulkan keraguan. Saya cuba mencari sesuatu dalam penulisan Ghafar ini.”

“Eksperimen-eksperimen  Ghafar ini mempunyai kemampuannya yang tersendiri. Cuma malangnya Ghafar gagal untuk mengisi sajak-sajaknya ini nilai-nilai estetik yang amat diperlukan oleh puisi. Lantas nilai sajak-sajak ini sebagai hasil puisi amatlah mengecewakan. Memang benar Ghafar adalah di dalam eksperimennya kea rah puisi konkrit (demikan menurutnya selalu). Namun untuk satu karya yang dinamakan puisi, nilai estetik tidak perlu dikorbankan.”

Anda sebagai pembaca buku ini, mempunyai pandangan tersendiri terhadap puisi dan persembahan puisi AGI.

Wartawan Kritik pula menulis kata-kata AGI di Forum Hari Puisi Nasional di mana AGI melontarkan pandangannya tentang matlamat penyair tanah air.

“tidak perlu kita risau sama ada masyarakat menerima, atau tidak menerima hasil puisi kita. Yang penting puisi harus lahir terus sesuai daya cipta setiap penyair.”

Lagi artikel tentang AGI, Rahman Shaari dalam tulisan belaiu di Dewan Sastera 2006, memperkatakan tentang AGI di pentas. Sedikit petikkan tulisan belaiu tentang AGI;

“AGI berupaya menghasilkan puisi yang kaya dengan unsur bunyi. Dia menghasilkan karyanya yang sedemikian serentak dengan memikirkan kaedah deklamasi. Sajak ‘Tak Tun’ yang mempunyai hanya dua bunyi telah dipopularkannya melalui deklamsi, dan sajak itu mempopularkannya sebagai deklamator yang berkemampuan.”

Menurut Dato Zurinah Hassan pula, dalam memperkatakan AGI dan karya AGI dalam puisinya yang bertajuk ‘Apa Ditakutkan Dengan Malam’, menurut Dato Zurinah Hassan, AGI berdakwah dalam puisi tersebut, menurutnya;

“Sajak “Apa Ditakutkan Dengan Malam” ini adalah salah satu contoh di mana penyair menggunakkan unsur peredaran hari untuk menyampaikan pemikiran tentang kehidupan manusia………, A.Ghafar Ibrahim tidak mengaitkan malam dengan unsur negative. Baginya malam hanyalah suatu keadaan kegelapan yang sementara dan esok akan membawa harapan yang baru selagi amnesia tidak berputus asa.

Pada keseluruhannya sajak ini dapat dirumuskan sebagai interpretasi kreatif penyair terhadap ayat al-Quran yang bermaksud:

“Allah menukarkan malam dan siang silih berganti, sesungguhnya yang demikian mengandungi pelajaran yang mendatangkan iktibar bagi orang-orang yang celik mata hatinya, iaitu berfikir .

(surah An-Nur:ayat 44).

Inilah puisi yang dimaksudkan oleh Dato Zurinah Hassan;

Sudah bertimbun sejarah mengisi buku dunia
Adakala meanusia jatuh mereka belajar darinya
Dan tika bangun selamat mengingat bekas jatuh
Akan terpelihara dan singgah di pelabuhan
Demi pelabuhan, sedar mercup sentiasa
Bakal sampai tujuan semula
Kita tegak di pencapaian cita
Jadi apa ditakutkan pada malam
Kerana esok tetap siang
Selagi dada membara

Memang begitulah seharusnya sifatanya sebagai seorang yang bergelar penulis juga penyair, kerana tugas berdakwah itu terletak dipunggak seluruh umat manusia yang beriman. Penyair juga berdakwah lewat karya yang dituliskannya.

Dan banyak lagi tokoh-tokoh yang menulis artikel tentang AGI dalam buku ini, cukuplah dua tokoh yang memperkatakan tentang AGI dalam bab ini.

Bab Ketiga: Surat Khabar Siar Tentang AGI

Penyair yang ada nama, sudah semestinya akan disebut-sebut orang, kalau tidak orangnya, karyanya, tidak pun dua-dua sekali untuk diperkatakan oleh khalayak yang melihat akan dirinya(AGI). Dalam bab ketiga ini, dikemukakan tulisan-tulisan petikan akhbar di tanah air kita dalam memperkatakan tentang AGI, sama ada ditulis oleh wartawan atau ditulis oleh tokoh yang menulis tentang AGI dan menyiarkannya di akhbar tempatan dan luar Negara. Terdapat petikan artikel dalam bahasa inggeris dibeberapa muka surat dalam buku ini.

Antara kahbar-akhbar yang menyentuh atau memperkatakan tentang AGI adalah,The New Straits Times, Utusan Zaman, Harry Aveling, Ahmad Fauzi,Mingguan Wanita, Imlan Abadi, Haliza Ahmad, Saleha Ali dan lain-lainnya yang terdapat dalam buku ini.

Dalam bab ini saya kongsikan pandangan Wartawan Utusan Zaman yang terbit dalam tahun 1978,;

“Sajak-sajak Ghafar lebih bercorak puisi-puisi ‘audiovisual’ iaitu sajak-sajak yang mementingkan bunyi. Ia menerima nikmat dan keindahan bunyi. Segala dilupakan manusia, katanya manusia melahirkan bunyi, setiap detik dan saat, malam, siang,bunyi itu dilupakan dan tidak dinikmati. Ghafar berkata, kita sentiasa berdepan dengan bunyi, dari dalam dan luar diri dan dari bumi dan udara.”

“Konsep Ghafar dalam menyajak ialah bunyi dan pergerakkan. Bunyi pada puisinya dan pergerakkan lakonannya.”

Tulisan M.Hanafiah A.Samad pula yang tersiar dalam akhbar Berita Minggu pada tahun 1987, dalam perenggan terakhir menyatakan;

“Memang tidak keterlaluan kalau dikatakan Ghafar adalah pelopor kepada perkembangan puisi audio visual dan puisi konkrit tanah air.”

Bagi Imlan Abadi pula menulis di dalam akhbat tabloid Watan 1989, saya petik sebahagian tulisannya yang terkandung dalam buku ini;

“Barangkali untuk meletakkan AGI sebagai jaguh deklamator di Negara ini terlalu keterlaluan, dan mungkin juga ada yang menganggap sebagai pujian bombastic, namun bagi mereka yang pernah mengenali AGI, mengenali antologo ‘Tan Sri Bulan’ dan yang terbarunya “Yang Yang”, serta pernah melihatnya di pentas puisi sejak dekad 60an, anggapan tersebut boleh dikatakan wajar, terutamanya pada waktu itu.”

Dalam tulisannya Imlan Abadi memetik kata-kata Abdul Aziz H.M;

“Sememanggnya AGI kaya dengan gaya keagiaannya.”

Dan banyak lagi petikan tulisan akhbar dari mereka yang memperkatakan tentang insan bernama AGI.

Bab Keempat: Berkenaan Lukisan AGI

Selain sebagai seorang penulis juga penyair, Abdul Ghafar Ibrahim juga seorang pelukis tanah air sehingga kini. Dalam bab ini,  tokoh seperti A.Ghani Nasir, A.Ghani Hamid, Mohd Yunus Alias, Frank Sullivian, Lim Chong Kiat, Syed Ahmad Jamal, A.Samad Said, Mohd Yusof Ismail, Johan Jaafar, Azizi Abdullah dan lain-lain yang terdapat di dalam buku ini, mereka memperkatakan tentang AGI, mereka memperkatakan tentang AGI berkaitan karya AGI melalui lukisannya.

Saya petik beberapa tokoh yang memperkatakan tentangnya.

Antaranya yang saya dapat kongsikan pandangan dari A.Ghani Hamid;

“Karya-karya Ghafar tidak banyak mematuhi teori-teori teknik untuk satu-satu ‘approach’ 
yang biasa menjadi pegangan sesetengah-sesetengah pelukis dan pengkritik-pengkritik seni. Ghafar lebih gemar dengan desakan dan dayanya yang egosentrik. Ini merupakan satu daya yang sesuai buat seorang pelukis muda yang meneroka dan sentiasa mencari.”

Mohd Yunus Alias menulis tentang AGI di akhbar Utusan Malaysia pula menyatakan;

“Subjek Ghafar adalah hasil penerokaan yang dalam dan dari jumpaan-jumpaan peribadi. Kombinasi antara bakat dan kecenderungan memperhebat eksperasi cintanya terhadap benda-benda hidup yang kerap dilupakan orang lain. Dia kelihatan bergerak dengan kedewasaan menuju kea rah seni ‘biomafik’.”

Menurutnya lagi;

“A.Ghafar Ibrahim adalah seorang pelukis yang mempunyai’potentiallity’ sendiri.”
A.Samad Said pula berpandangan tentang lukisan AGI;

“Meneliti lukisan-lukisannya itu terdedahlah bebrapa rahsia.Paling jelas, dia bukan seorang penyair yang sedia memperalatkan puisinya sepenuh mungkin untuklukisannya. Sebaliknya, dia hanya menggunakan sedikit kata-kata khusus untuk membentuk lukisannya. Dia ternyata amat lokek dengan kata-katanya-diulangi dan diperbanyak saja satu-satu kata tertentu dengan salutan aneka warna dan anekabentuk untuk membangunkan lukisannya”

Bab Kelima: Kajian Ilmiah Tentang AGI

Di dalam bab ini, disertakan beberapa petikan tulisan-tulisan kajian ilmiah dan juga  tesis hasil penulisan oleh beberapa orang yang mengkaji tentang AGI serta hasil karya beliau, antaranya tulisan Hasnah Ibrahim, petikan latihan ilmiah, Ijazah Sarjana Muda Sastera, JABATAN Penulisan, Fakulti Sastera Dan Sains Sosial, Universiti Malaya Seisi 1990/91, beliau membawakan tajuk kajiannya tentang ‘A.Ghafar Ibrahim: Penyair Dan Kepenyairannya Satu Analisis.

Tan Joon Ling dengan tajuk Kajian Ilmiahnya ‘Gaya Kepenyairan A.Ghafar Ibrahim, Mohd Saipuddin Sulaiman dengan tajuk kajian ilmiahnya ‘Sajak-Sajak A.Ghafar Ibrahim (AGI) Satu Kajian Stilistik. Hasil tulisan kajian mereka boleh dibaca di dalam buku ini.

Juga terkandung sebuah kajian oleh anak didik beliau iaitu saudari Sahanz Akbar, melalui dokumentari yang di arahkan olehnya sendiri. Dokumentari ini bertajuk ‘Dokumentari TRI-V AGI, selama 19 minit 19 saat.

Di dalam muka surat 183 hingg 190 disertakan manuskrip ucapan beliau sewaktu menerima Anugerah Penulisa S.E.A  pada tahun 2005, serta karya-karya puisi dan lukisan beliau juga gambar-gambar kenangan yang tentunya memberikan nostalgia sendiri kepada penulis, penyair dan penyair tersohor di tanah air kita ini.

Dengan terbitnya buku ‘Apa Orang Kata Tentang AGI, maka, bertambahlah lagi khazanah kesusasteraan tanah air kita, yang nantinya hasil karya ini akan menjadi bahan kajian, rujukkan khususunya kepada pencinta-pencinta sastera tanah air pada masa kini dan akan datang.

Demikianlah serba ringkas, ulasan yang saya dapat tuliskan berkenaan buku ini. Tulisan ini hasil dari pembacaan buku ini dan merujuk isikandungannya dalam buku tersebut. Kepada sahabat-sahabat yang ingin memiliki buku ini, bolehlah mencarinya di gedung buku yang berdekatan tempat saudara. Ulasan serba ringkas ini, mudah-mudahan ada manfaatnya dan mendorong untuk mengenali lebih dalam tentang sosok seorang penyair bernama Abdul Ghafar Ibarahim atau AGI ini.

Sekian,
Masshah
9032015
Meru.


Comments

Popular posts from this blog

Syair: Perpaduan

Pantun Perpaduan

Sajak: Perpaduan Sejati Bukan Mimpi