Nota Ramadhan: Amal Ibadah Di Mana Sahaja



Alangkah indahnya ramadan, setiap saat dan waktu amat berharga sekali, janganlah hendaknya aku menjadi insan yang rugi. Mengharungi ramadan dengan penuh sabar, iman dan taqwa itulah sumber kekuatan dalaman insan. Bermunajat, berdoa, berzikir, membaca quran, solat taubat, dan amal ibadah yang lainnya menjadi rutin harian, setiap pagi, petang dan malam.

Namun aku, lakukannya mengikut kadar kemampuanku, namun tidaklah sehingga meninggalkan kesemuanya, faktor kerja yang begitu, adakalanya amat sukar untuk mempraktiskan. Waktu solat, alhamdulillah, masih diizinkan berjemaah bersama-sama kawan di surau kilang, waktu berbuka jika aku shif petang, masih bisa berbuka bersama anak-anak dan isteri, segalanya dipermudahkan dan dengan izin-Nya. Biar sekecil mana amal perbuatan, semoga Allah SWT tetap menilainya, itulah harapanku di ramadan kali ini.

Situasi kerja bagaimana pun bukanlah alasan untuk tidak melakukan amal ibadah, tidak semestinya menuntut kita duduk 24 jam di tikar atau sejadah. Dalam situasi kerja pun masih bisa untuk kita mengungkapakan kata zikir indah, biar dalam hati tapi berterusan. Manfaatkan setiap saat yang ada untuk mengingati Allah SWT,...Allah...Allah...Allah..., sesekali bisikan dalam hati berdoa, mohon keampunan, rahmat, dan keberkatan hidup, bukankah Allah SWT Maha Mendengar setiap bisikan hati hamba-hambanya?.

“Dengan mengingati Allah SWT hati akan tenang...”

(Maksud Quran)

Indah dan mudah bukan?, ruang-ruang waktu kosong di pejabat boleh juga dimanfaatkan untuk baca al-quran, mungkin tidak perlu membawa kitab, maklum di dalam pc, telefon bimbit, dan segala macam alat gadjet amat mudah dicapai perisian al-quran, baca dan baca...mahu tidak mahu sahaja untuk kita melakukannya. Segalanya mudah di hadapan mata kita. Biar bermanfaat ruang waktu yang ada, dari berborak, berbual-bual kosong yang mana boleh menjerumuskan diri dari dosa mengumpat, mengutuk, mencerca tanpa disedari.


Buat yang berkerja seperti aku, ruang-ruang waktu kosong amat bermanfaat digunakan untuk membaca, aku lebih pada membaca buku, lebih bermanfaat rasanya dari aku berborak hu ha hu ha dengan kawan-kawan, ya memang itulah kebiasaan yang aku lakukan bila ruang kosong tidak melakukan kerja, dari terbuang begitu sahaja. Mudah-mudahan pembacaan yang aku lakukan mendapat ganjarannya sebagi amal ibadah. 

Amin Ya Rabb...Rahmatilah hamba-Mu ini.

Comments

Popular posts from this blog

Syair: Perpaduan

Pantun Perpaduan

Sajak: Perpaduan Sejati Bukan Mimpi