Ole-Ole Dari PBAKL 2015



Buku penulisan sastera


jumlah keseluruhan buku yang dibeli sepanjang PBAKL 2015


Pesta Buku Antarabangsa Kuala Lumpur (PBAKL 2015) sudah beberapa minggu berlalu, sesiapa sahaja yang dapat mengunjungi pesta tersebut pasti punyai kenangan tersendiri, begitu dengan aku, aku ada menuliskannya di dalam blog kedua. Untuk catatan panjangnya bolehlah dibaca di sini.

Cuma di sini, aku mahu sekadar berkongsi buku-buku yang aku beli di sana. Beberapa buah buku penulisan keratif telah aku dapatkannya di reruai Institut Terjemahan & Buku Malaysia@ITBM. Aku melihat sambutan terhadap buku-buku terbitan ITBM sangat menggalakkan. Ramai orang berpusu-pusu ketika itu untuk memiliki buku-buku hasil terbitannya.

Begitu juga dengan aku, reruai ITBM menjadi distinasi terakhir aku untuk membeli buku-buku penulisan keratif. Hasil pencarian, akhirnya dapatlah beberapa buah buku lama dan baru untuk aku bawa balik sebagai ole-ole dari pesta tersebut. Memang rambang mata, pelbagai judul buku, bentuk dan saiz buku-buku terbitan ITBM, secara pribadi aku memang sangat suka buku-buku hasil terbitan ITBM.

Sebanyak 13 buah buku, 12 buah hasil penulisan keratif dan sebuah hasil penulisan umum, terdiri daripada 4 buah buku puisi termasuk yang memenangi sayembara penulisan ITBM-PENA-BH 2015, sebuah novel, empat buah kumpulan cerpen, sebuah memoir kembara dan kembara sastera, sebuah buku umum, Cukuplah untuk santapan minda aku diwaktu terluang nanti. Jika diikut hati memang banyak lagi mahu disambarnya, tapi maklum sahaja, lain-lain keperluan pun perlu diutamkan juga.

Semasa mahu pulang menuju ke ruang keluar, terlihat pula reruai Utusan Publication, jualan buku sastera semurah tiga RM10 dan sebuah buku hadiah, apa lagi berhenti sebentar, ambil tiga buku penulisan keratif, ikutkan banyak lagi, apa pun cukuplah sekadar tiga buah buku...

Penting dari itu, buku-buku tersebut  memberi manfaat kepada aku, yang sedang bejinak-jinak dalam penulisan, ia juga sumber motivasi dan inspirasi untuk aku maju ke hadapan dalam dunia tulis menulis ini.


Maju dan bersemarak dunia sastera tanah air…

Comments

Popular posts from this blog

Syair: Perpaduan

Pantun Perpaduan

Sajak: Perpaduan Sejati Bukan Mimpi