Buku: Buku Kumpulan Puisi Parabel Tubuh

Aku bersama Penyair Taufiq Roslan

Pening juga baca tajuk buku puisi karya Taufiq Roslan,memang jarang sangat dengan perkataan Parabel, Parabel Tubuh?.

Memang begitu sifatnya sesebuah puisi,dengan ungkapan bahasa yang puitis dan bombastik.Setiap penulis juga seorang penyair punyai kelainan dalam penulisan karya puisinya.

Sebenarnya dalam buku ini penulis telah memberikan maksud dari apa yang dibicarakan dalam Kata Pengantar;

“Parabel bermakna kisah alegori pendek yang direka untuk menggambar atau mengajar beberapa kebenaran, pelajaran moral atau kesedaran kepada keagungan Tuhan.”

Oh, itu maksudnya, aku baca dari satu puisi ke satu puisi.

Memang selayaknya pun Kumpulan Puisi ini  memenangi Anugerah Finalis Sayembara Puisi Kata-Pilar.

Aku tidak bermaksud untuk mengulas,kerana untuk mengulas puisi ini,bukan selayaknya pembaca seperti aku.

Aku cuma pembaca yang menikmati hasil karya penyair. Lain pembaca lain pemahaman , begitu sifatnya puisi,semakin sukar difahami semakin asyik untuk diuliti dan dinikmati.

Bagusnya dalam buku ini,penulisnya menyertakan glosari  bagi memberikan  makna istilah-istilah saintifik bagi memudahkan pembaca memahami maksud tersebut.

Yang pastinya membantu pembaca seperti aku.

Aku punya persepsi sendiri tentang puisi;

“Puisi itu adakalanya sukar untuk difahami tetapi terlalu asyik dinikmati.”


Apa pun tahniah kepada penulis dan juga penyair Taufiq Roslan kerana penghasilan karya ini dan memenangi anugerah pula.


Comments

Popular posts from this blog

Syair: Perpaduan

Pantun Perpaduan

Sajak: Perpaduan Sejati Bukan Mimpi