Dania Menerima Anugerah Nilam 2018



Tanpa salam, tiba-tiba pintu bilik buku ditolak kuat,rupa-rupanya si Dania muncul dihadapanku,sedang aku menatap skrin laptop yang berada di meja.

“Abi,ni kita dapat ni”

Aku mencapainya,sebuah sijil dan hadiah.

“Wow”

Kataku tak semena-mena terpancul dari mulutku,aku ucapkan tahniah dan sambil memeluk Dania. Sijil Anugerah Gangsa (NILAM). Dania menerima anugerah tersebut.

“Tahniah kakak,hebat kakak,tahun depan dapatkan lagi”

Kataku memberi semangat agar Dania gembira dan bersemangat untuk terus membaca. Tak sia-sia,usaha untuk membaca buku yang aku belikan,tiap kali selesai dibaca,setiap kali itulah Dania akan mencatatkan kedalam buku NILAM.

Salah satu untuk menggalakkan anak-anakku gemar membaca,aku menyediakan rak buku mereka,Selesai baca,buku tersebut boleh disusun dirak tersebut.

Perkara yang mesti ialah setiap bulan aku membelikan mereka bahan bacaan,sama ada mereka yang memilih atau aku yang pilih.

Jadi, usaha pihak kerajaan(Kementerian Pendidikan) mengadakan projek NILAM ini sangat menarik dan cukup bagus sekali untuk menggalakkan para pelajar suka membaca buku.

Comments

Popular posts from this blog

Syair: Perpaduan

Pantun Perpaduan

Sajak: Perpaduan Sejati Bukan Mimpi