Nota Ramadan: Malam 20, 21, 22, 23, 24 Ramadan 1436H Terus Bersemangat



Pejam celik, pejam celik, diam tak diam, sedar tak sedar, rasanya seperti baru semalam Ramadan datang, kini tinggal beberapa hari lagi, Ramadan akan tinggalkan kita. Ditahan atau pun tidak Ramadan tetap akan pergi, ia akan datang lagi setahun dari sekarang.

Ya, tinggal, ada beberapa baki hari sahaja kita bersama Ramadan. Sepuluh terakhir ini, mudah-mudahan tidak dipersia-siakan. Yang beriktikaf, teruslah beriktikaf. Semoga amalan kita terus diterima oleh Allah S.W.T, Amin Ya Rabb.

Catatan ramadanku, tetap aku kongsikan biar terbitnya lambat di laman blog ini. Aku akan tetap tulis dan kongsikan, jika ada manfaatnya untuk khalayak pembaca. Catatan ini, catatan beberapa hari lepas, aku rangkumkan sekali.

Kerja sif petang aku manfaatkan sebaiknya. Untuk malam-malam ke 20, 21, 22, 23, dan 24 ramadan, walaupun aku kerja sif petang, aku tetap pergi menunaikan solat terawih. Aku mengambil waktu rehat giliran ketiga, sekitar jam 8.20 atau 8.30 malam aku keluar rehat. 

Sementara itu, aku balik ke rumah dahulu, untuk berbuka puasa dahulu, sebelum itu aku berbuka minum air di tempat kerja.

Seperti biasa, aku menunaikan solat terawih di Surau Darul Aman, macam biasalah lapan rakaat aku terus balik ke kilang memandangkan, waktu rehatku cukup terhad. Tidak sempat untuk mendengar tazkirah, rugi dan terkilan juga. Rindu mahu dengar tazkirah ringkas dari Ustaz Yazid, aku pendamkan sahaja. Kerja sif beginilah nasibnya, terkejar-kejar, kadang-kadang rasa cemburu melihat orang lain dengan masa yang mereka ada.

Terkadang terfikir begitu, walau apa pun aku tetap bersabar, nak buat macam mana, sudah jadual waktu kerjaku begitu. Sudah rezekiku di situ, aku pasrah dan reda sahaja. Apa yang penting aku tidak tinggalkan ibadah-ibadah yang penting. Kerja pun satu ibadah, jika kita niatkan kerana Allah S.W.T.

Sekurang-kurangnya aku tetap merai dan mengimarahkan Ramadan yang setiap tahu datang. Ya Rabb…tetapkanlah aku hingga ke penghujung Ramadan. Terus bangkitkan aku bersemangat untuk beramal ibadah di Ramadan ini, Amin Ya Rabb…!. Kepada sahabat-sahabat yang sudi berkunjung, di teratak ini, terima kasih kerana sudi menatap dan membaca catatan ramadanku.

Untuk akhirnya, teruskanlah kita, pada malam-malam terakhir dengan amal ibadah yang bersungguh-sungguh, mudah-mudahan dipertemukan dengan malam terbaik dari seribu bulan, Lailatuqadar!.


Amin Ya Rabb!

Comments

Popular posts from this blog

Syair: Perpaduan

Pantun Perpaduan

Sajak: Perpaduan Sejati Bukan Mimpi