MENULIS SELAGI MASIH ADA HAYAT

Friday, June 6, 2014

Cakap-Cakap Orang Sastera: Buat Atau Tak Buat Orang Akan Tetap Mengata

Bicara Agi


Cakap-Cakap Orang Sastera

Pagi tadi buka fb terbaca status Dato Zurinah Hassan, tertarik dengan status dan komen-komen tersebut, saya copy paste perbincangan tentang status berkaitan yang ditulis oleh Dato Zurinah Hassan. Cakap-cakap orang sastera untuk menyemarakkan dunia sastera dalam Negara kita.

Saya tertarik dengan komen Pak Agi Abdul Ghafar Ibrahim;

Tak susun buku tentang diri kita sendiripun orang mengata kita.susun buku tentang diri kitapun orang mengata kita.Tak apa.yg penting kita susun.itu ilmu.itu fakta.itu memperkayakan khazanah sastera bangsa.”

Butir-butir bicara di bawah ini:
1 jam · 
"Muhammad Haji Salleh adalah di antara penyair terbaik Malaysia. Ini diikuti dengan Kemala, Baha Zain dan Zurinah Hassan. Kemala terus konsisten dengan pengucapannya. Baha Zain meski kurang prolifik, tetapi sajak-sajaknya masih kental . Saya menambah ZurinahHassan sebagai penyair terbaik",

Mana Sikana “Penyair-Penyair Terkemuka Malaysia: Analisis Puitika Tekstual, Perisa (Jurnal Puisi Melayu) Bil. 3.1995:56)
Agi sudah siap dgn buku Apa Orang Kata Tentang Agi. Bgmana kalau disusun apa orang kata tentangku? Payah nak cari banyak tesis yg sudah dikerjakan tapi boleh juga memulakan koleksi (ada siapa nak bantu?)”
Top of Form
SukaSuka ·  · Kongsi
·         Agi Ghafar IbrahimAhmad Fadhlil dan 35 yang lain menyukai ini.
·         https://fbcdn-profile-a.akamaihd.net/hprofile-ak-xap1/t1.0-1/c107.31.391.391/s32x32/5640_1091516254470_3195765_n.jpg
Ahmad David Kholilurrahman Pertanda..kandidat..SN..?.
1 jam · Suka · 2
·         https://fbcdn-profile-a.akamaihd.net/hprofile-ak-xfa1/t1.0-1/p32x32/1780885_10203018893943735_1008929305_t.jpg
Agi Ghafar Ibrahim Syabas ingin susun buku apa orang kata tentang zurinah.suatu kerja yg agi sendiri kumpulkan bahanku sendiri selama 45 tahun
1 jam · Suka · 6
·         https://fbcdn-profile-a.akamaihd.net/hprofile-ak-xfp1/t1.0-1/p32x32/10256986_865101950171617_8112860392155638664_t.jpg
Elyna Hasnulnawi Saya suka baca sajak2 Dato Zurinah sejak dulu ladi
57 min · Suka · 2
·         https://fbcdn-profile-a.akamaihd.net/hprofile-ak-xpa1/t1.0-1/c5.0.32.32/p32x32/1959429_10200667683574497_1492810799_t.jpg
Zurinah Hassan 45 tahun? ooh tak mungkin saya sampa ke tahap itu. Sudah banyak tesis yang saya tertinggal. Syabas Agi Ghafar Ibrahim
54 min · Suka · 2
·         https://fbcdn-profile-a.akamaihd.net/hprofile-ak-xpa1/t1.0-1/p32x32/10417633_336476899832918_1636881355051468743_t.jpg
Thania Valvona kenyataan ini macam penulisan biografi...
51 min · Suka · 2
·         https://fbcdn-profile-a.akamaihd.net/hprofile-ak-xpa1/t1.0-1/c5.0.32.32/p32x32/1959429_10200667683574497_1492810799_t.jpg
Zurinah Hassan Biarlah apa orang nak kata. Ada yang ingat susun2 buku spt ini nak menganggat-angkat diri sendiri. TIDAK TIDAK TIDAK...ini semata-mata untuk menjadi bahan kajian yang berguna kelak. Biarlah apa orang nak kata.
50 min · Suka · 6
·         https://fbcdn-profile-a.akamaihd.net/hprofile-ak-xfa1/t1.0-1/p32x32/1780885_10203018893943735_1008929305_t.jpg
Agi Ghafar Ibrahim Amat penting setiap penulis arkibkan apa saja yang berkaitan dgn hal diri mereka.orang lain takkan sekali2 lakukan untuk diri kita secara kronologi melainkan diri kita sendiri yg melakukannya
48 min · Suka · 6
·         https://fbcdn-profile-a.akamaihd.net/hprofile-ak-xpa1/t1.0-1/p32x32/10417633_336476899832918_1636881355051468743_t.jpg
Thania Valvona seronok dpt tulis autobiografi sendiri....
47 min · Suka · 2
·         https://fbcdn-profile-a.akamaihd.net/hprofile-ak-xpa1/t1.0-1/c5.0.32.32/p32x32/1959429_10200667683574497_1492810799_t.jpg
Zurinah Hassan Betul kekanda Agi Ghafar Ibrahim, kenyataanmu padat dan tepat. Saya ssuka suka suka. Ini memberi saya dorongan untuk menggelidah dan mencari segala komen orang...biar baik atau sebaliknya.
45 min · Suka · 2
·         https://fbcdn-profile-a.akamaihd.net/hprofile-ak-xfp1/t1.0-1/p32x32/1613949_745191265531457_1842683810672361025_t.jpg
Siti Robiah Ismail Hargai diri sendiri...tanda kita mensyukuri nikmat Allah utk kita...asal nawaitu kita ikhlas..tak payah le hiraukan apa kata orang...ya Kak Dato Zurinah Hassan...% sokong...
41 min · Suka · 2
·         https://fbcdn-profile-a.akamaihd.net/hprofile-ak-xpa1/t1.0-1/c5.0.32.32/p32x32/1959429_10200667683574497_1492810799_t.jpg
Zurinah Hassan DAri Muhammad Haji Salleh An Anthology of Contemporary Malaysia Literature, dbp. 1988 : 362). “the really vocal and individual woman poet is a rare person. Her poems not only show that she is a different woman from other woman writers but also a person who finds in poetry the opportunity to speak out her innermost soul without the decorum of the past literary practices "
41 min · Suka · 4
·         https://fbcdn-profile-a.akamaihd.net/hprofile-ak-xpa1/t1.0-1/c5.0.32.32/p32x32/1959429_10200667683574497_1492810799_t.jpg
Zurinah Hassan Siti Robiah Ismail, terima kasih. nanti kita jumpa. Memang betul, kalau nak hirau apa orang kata, satu kerja pun tak jadi.
39 min · Suka · 1
·         https://fbcdn-profile-a.akamaihd.net/hprofile-ak-xfa1/t1.0-1/p32x32/1780885_10203018893943735_1008929305_t.jpg
Agi Ghafar Ibrahim Tak susun buku tentang diri kita sendiripun orang mengata kita.susun buku tentang diri kitapun orang mengata kita.Tak apa.yg penting kita susun.itu ilmu.itu fakta.itu memperkayakan khazanah sastera bangsa.
39 min · Tidak suka · 5
·         https://fbcdn-profile-a.akamaihd.net/hprofile-ak-xpa1/t1.0-1/c5.0.32.32/p32x32/1959429_10200667683574497_1492810799_t.jpg
Zurinah Hassan kalau aku susun buku "apa orang mengata tentang kita" lagilah cepat siap, tapi apa gunanya untuk perkembangan sastera.
37 min · Suka · 2
·         https://fbcdn-profile-a.akamaihd.net/hprofile-ak-xap1/t1.0-1/c3.0.32.32/p32x32/1012879_10203269916663138_1110040724052719281_n.jpg
Ratna Laila Shahidin Tahniah. Teruskan usaha.
36 min · Suka · 1
·         https://fbcdn-profile-a.akamaihd.net/hprofile-ak-xfp1/t1.0-1/p32x32/1613949_745191265531457_1842683810672361025_t.jpg
Siti Robiah Ismail Cer tengok semangat Agi Ghafar Ibrahim...mantap....kitakan faham apa yg ada dlm hati kita....orang lain mana boleh baca hati kita...tapi yg kita tulis tu...cerminan hati kita...depa tengok yg luak je kot...
34 min · Tidak suka · 2
·         https://fbcdn-profile-a.akamaihd.net/hprofile-ak-xpa1/t1.0-1/c5.0.32.32/p32x32/1959429_10200667683574497_1492810799_t.jpg
Zurinah Hassan Amat penting setiap penulis arkibkan apa saja yang berkaitan dgn hal diri mereka.orang lain takkan sekali2 lakukan untuk diri kita" Ini pesanan AGI yg sangat penting untuk semua penulis. Apa kata Djazlam Zainal , Yatie Klate dan pengkaji lain? T.k. ITBM (En. Mohd Khair yg layan buku2 mcm ni..barulah lega sikit hidup aku ni Labu..
29 min · Suka · 2
·         https://fbcdn-profile-a.akamaihd.net/hprofile-ak-xfa1/t1.0-1/c14.14.179.179/s32x32/312227_236575533055707_8356576_n.jpg
Zainal Abas Amat setuju dgn A. G. I dan Dato Dr Zurinah Hassan. Itulah harta interlektual peninggalan karyawan. Kalau orang lain kumpul untuk kita banyak yg tertinggal. Hanya karyawan itu sendiri yg tau, apa yg telah dihasilksn olehnya. Apa rencana atau thesis yg tertulis tentang karyanya.
25 min · Suka · 3
·         https://fbcdn-profile-a.akamaihd.net/hprofile-ak-xfp1/t1.0-1/c2.0.32.32/p32x32/1545993_10202151703386575_1248774583_t.jpg
Mohd Khair InsyaAllah, ITBM akan sentiasa meraikan ide sebegini DatoZurinah Hassan, mengikut skala kemampuan kami la ya....kami buat semampu mungkin...
23 min · Suka · 3
·         https://fbcdn-profile-a.akamaihd.net/hprofile-ak-xfp1/t1.0-1/p32x32/1613949_745191265531457_1842683810672361025_t.jpg
Siti Robiah Ismail Tu le.... Agi Ghafar Ibrahim...kata2 dan pesanan positif akan membekas dlm hati org...selain sifat keakuan kita...ada sentuhan kasih sayang rakan2 yg menyokong...
21 min · Suka · 1
·         https://fbcdn-profile-a.akamaihd.net/hprofile-ak-xfp1/t1.0-1/p32x32/1473006_470986186356160_1665252511_n.jpg
12 min · Suka · 1
·         https://fbcdn-profile-a.akamaihd.net/hprofile-ak-xfa1/t1.0-1/p32x32/1780885_10203018893943735_1008929305_t.jpg
Agi Ghafar Ibrahim Tk tuan ceo Mohd Khair.tanpa sokongan padu itbm takkan lahir kedunia buku: apa orang kata tentang agi.itbm sentiasa menerima ideaku termasuk buku mutakhirku: cakap-cakap puisi.ITBM, jasamu kukenang

6 min · Tidak suka · 2

2 comments:

  1. Assalamualaikum, Tuan Masshah. Seronok dan terujanya saya apabila membaca entri sebegini. Terima kasih kerana sudi berkongsi di blog Tuan ini.

    Ya, seeloknya jika penulis itu masih berkeupayaan, lebih elok dan baik jika dia sendiri yang menyusun autobigrafi atau seumpamanya. Itu lebih terkesan dan segala maklumat lebih tepat.

    Doakan, suatu hari nanti juga saya akan menurut jejak seperti penuis-penulis hebat ini dengan memperkayakan khazanah persuratan negara. Begitu juga doa saya kepada Tuan.

    ReplyDelete
  2. Wlkmsalam Cikgu Helmi, terima kasih sudi membaca entri ini, saya pun suka dengan komen-komen mereka, insyallah, sama-sama kita cuba merealisasika impian masing-masing.

    ReplyDelete

Jangan Berhenti Membaca