MENULIS SELAGI MASIH ADA HAYAT

Saturday, June 28, 2014

Nota Ramadan: Pengharapanku

Google Image


Izinkan Aku Bertemu Ramadan-MU

Ya Allah, tinggal sehari lagi ramadan bakal menjelang lagi, apakah diriku sempat menemuinya atau sebaliknya. Rasanya bagai semalam ramadan meninggalkan ku, kini sudah bakal menjelang lagi. Sesungguhnya, masa berganti masa semua dengan izin-MU, ketetapan dan ketentuan-MU, ramadan bakal muncul lagi. Bulan yang penuh dengan keberkatan dan kerahmatan-MU.

Ya Allah, jika sekiranya kau izinkan aku untuk menikmati ramadan yang bakal kunjung tiba nanti, alangkah bersyukurnya aku pada-MU, sesungguhnya itulah yang aku mahukan, aku ingin benar-benar mengharungi ramadan kali ini dengan penuh kesyukuran dan pengharapan rahmat dari-MU. Aku harap agar KAU tidak menghampakan harapanku ini. Ingin ku perbaiki cara aku menyambut ketibaan ramadan dan akan ku perbaiki segala cacat cela yang pernah aku layani ramadan sebelum-sebelum ini. Maafkan kelemahanku ya Rabb!.

Ya Allah, bagaimanalah nasib ramadanku yang lalu, apakah diterima atau pun sebaliknya. Ya Allah...andainya sebaliknya, aku ingin menebusnya pada ramadan kali ini. Bantu dan tolonglah aku dalam mengharungi ramadan yang bakal tiba dalam melawan hawa nafsu dan bisikan jahat itu. Sesungguhnya aku tidak mampu tanpa bantuan-MU ya Rabb...!. Dalam setiap perbuatan dan perkataanku ada sahaja yang silap, ada sahaja yang tidak mampu aku tepis dan tahan, kerana nafsu yang membelenggu ini.

Ya Allah, jadikanlah ramadan benar-benar teman akrabku selama sebulan nanti, aku tidak mahu menjadi orang-orang yang rugi. Aku ingin sungguh mendapatkan title ‘ Orang-orang yang bertaqwa’ hasil dari ibadah puasaku nanti. Semoga pintu ‘arrayyan’ menjadi pintuku untuk memasukinya. Ya Allah..., jadikanlah impianku dalam ramadan menjadi kenyataan. Biarlah ia berlaku dengan sabar dan reda dari-MU.

Ya Allah, ramadan kali ini biarlah hatiku terus bertaut pada-MU, rindu pada keagungan-MU, rindu pada firdaus-MU dan segala-galanya hanya untuk-MU. Tetapkanlah pertautan dan pergantunganku hanya untuk-MU semata-mata, ya...semata-mata hanya untuk-MU. Izinkanlah impianku menjadi kenyataan ya Rabb!. Berilah kekuatan untuku untuk terus mendamping-MU sepanjang ramadan dan seterusnya di luar ramadan sepanjang hayat dan hidupku.

Ya Allah, jauhkanlah aku tergolong dari manusia yang rugi,  yang mensia-siakan keagungan ramadan. Bulan yang penuh nikmat dan rahmat-MU ini.  Aku sedar, aku insan yang sangat lemah, sentiasa alpa dan leka, sangat sedikit mengingati-MU, sangat sedikit bersyukur pada-MU, banyak melakukan kemaksiatan pada-MU, hatiku tidak setia dan selalu lupa ingat pada-MU...maafkan dan ampunkanlah aku ya Rabb...maafkan aku..hamba yang penuh noda dan dosa.

Ya Allah, tetapkanlah aku dalam rahmat dan reda-MU, hindari aku terus leka dan dosa, tetapkanlah aku dengan keimanan dan keinsafan. Ramadan aku dambakan, agar kau izinkan aku dapat menyelusurinya nanti. Izinkan aku ya Rabb untuk bertemu ramadan kali ini...

Sesungguhnya hanya Engkaulah yang mengizinkan impianku ini ya Rabb...Maha Suci Allah Yang Maha Mendengar rintihan insan kerdil ini.


Maafkan aku Ya Rabb...!

1 comment:

  1. Assalamualaikum, Tuan Masshah. Selamat menjalani ibadah puasa dengan penuh ketakwaan.

    ReplyDelete

Jangan Berhenti Membaca